قطعات جانبی

قطعات یدکی

بازدید: 91

قطعات یدکیe6bbd66cab2c12c06d7c315db2fc3794

تله آبگير : جذب قطرات درشت آب وروغنی تا 20mic که در هواي خروجی از کمپرسور وجود دارد که شباهت به تله بخار دارد تله آبگير باعث طولاني شدن عمر شيرآلات و تجهيزات پنوماتيک شده و هواي مصرفي باکيفيت درتوليد را ايجاد ميکنددر واقع هواي توليد شده زمان ورود به تله آبگير در مسير سانتريفيوژ و چرخش قرار ميگيرد و قطرات ته نشين شده داخل هواي فشرده به مسير تخليه رطوبت انتقال مي يابد.

ترموستات : بدليل اينکه سيستمها با درجه حرارتهاي متفاوت کار ميکنند نياز به کنترل دارندکه با مکانيزمهای گرم يا سرد کردن عمل کنند بعبارتي ترموستات جهت کنترل درجه حرارت آب ورودي اواپراتور استفاده ميشود که در انواع يک مرحله اي ، دومرحله اي وچند مرحله اي وجود دارد .

فيلترکمپرسور ( روغن ، هوا ، جدا کننده ) Air Filter – Oil Filter – Separator Filter : روغن در استفاده از کمپرسور وکارايي وطول عمر کمپرسور تاثير بسزايي دارد بطور مثال درزمان خاموش شدن دستگاه و يا فصل تابستان با توجه به ساعت کاری معمول 700يا 2500 روغن را بايد تعويض کردهمچنين عدم کيفيت سبب آسيب در حين استارت کمپرسور ميشود.

سنسور حرارتيTemperature sensor : وسيله جهت کنترل دما ميباشد به اين صورت که با افزايش و کاهش دما دستور به قطع يا فعاليت کمپرسور ميدهدکه داراي يک ورودي وخروجي ميباشد.

سنسورفشار کمپرسور : سنسور که به معنای حسگر می باشد به نام های مبدل های فشار ، ترنسميتر فشار ،فرستنده فشار ، نشان دهنده ی فشار ، پيرو مترومانومتر شناخته می شود که برای سنجش ميزان فشار ، فشار از طريق اثر پيرو الکتريکیا اثر فشار برقی به سيگنال الکتريکی تبديل می شود .

مبدل حرارتی Heat Exchanger : جهت عملکرد صحيح وقابل اطمينان و کاهش انرژي ازمبدل حرارتي استفاده ميشود که انتقال حرارتي که از هم جداشده بصورت فيزيکي و تماسي باهم ندارند ميباشد که معمولا بصورت پوسته و مارپيچ ، uشکل ، حلزوني و…. ميباشند.

رادياتور کمپرسور : وظيفه رادياتور در کمپرسور برای دو عمل اساسی يعنی خنکاری هوا و خنکاری روغن است هوای فشرده شده براساس تئوری جنبشی مولکولی دمايش افزايش يافته ، همچنين روغن که برای روانکاری و خنکاری استفاده می شود دمایش افزایش یافته که می بایست خنک شود . دو عمل گفته شده يعنی خنکاری هوا و خنکاری روغن دررادياتور به صورت همزمان انجام می پذيرد . سيال توسط لوله های رادياتور که از جنس آلومينيوم اسفنجی است به گردش درآمده و حرارت توسط جابجائی و فن از سيال جدا می شود .

اينترکولر(Inter Cooler) : در گروهی از کمپرسور ها برای توليد فشار مورد نياز از دو واحد هواساز که به صورتی سری (متوالی ) طراحی شده استفاده می شود عنوان مثال در واحد هواسازی اول 5bar هوا متراکم شده و بعد از خروج از واحد هواسازی دوم اين تراکم به 8bar می رسد هوای متراکم شده از خروجی واحد هواساز اول دمايش افزايش يافته که نياز است قبل از تراکم سازی مراحله دوم اين دما کاهش يابد، اينرکولر اين عمل را انجام می دهد .

افترکولر(After cooler) : به اثر فشرده شدن هوا براساس تئوری مولکلولی هوا ميزان دما افزايش يافته ، نياز است دمای هوای متراکم شده پايين بيايد ، اين عمل توسط رادياتور که با عبور سيال از لوله های آن که از جنس آلومينيوم اسفنجی است و فن ، حرارت سيال را گرفته و دما پايين می يابد .

سوپاپ valve : بين اين قطعه و نشستگاه سوپاپ عمل آب بند کردن سوپاپ صورت ميگيرد . يکي از آسيب پذيرترين اجزاي سوپاپ است وسطح آن بصورت صيقلي بوده که بايد به اين بخش و قسمتي از نشستگاه که در ارتباط با آن است توجه ويژه اي کرد.

چرخ دنده گیربکس کمپرسور Gear Wheel: چرخ دنده کمپرسور اسکرو باید از آلیاژ خواصی تراشیده شود و در قشمت سخت کاری بر روی آن آبکاری گردد تا بتواند در دمای بالا و سرعت بالا کار کند .

پيستون Piston : بخش متحرکي است که داخل سيلندر قرار گرفته است و در واقع کار انتقال نيرو را با استفاده از رابطي بنام شاتون انجام مي دهد .در کمپرسور نيرو از ميل لنگ به پيستون انتقال داده ميشوداز آلياژ آلومينيوم ساخته ميشود و اولين قطعه از موتوراست که شروع به حرکت کرده و انرژي توليد ميکند.

موتور الکتریکی Electromotor: موتور الکتریکی نوعی ماشین الکتریکی است که الکتریسیته را به حرکت مکانیکی تبدیل می کند.وقتی که یک ماده حامل جریان الکتریسیته تحت یک اثر مغناطیسی قرار می گیرد ، نیرویی بر روی آن ماده از سوی میدان اعمال می شود.در یک موتور استوانه ای روتور به علت گشتاوری که ناشی از نیرویی است که به فاصله ای معین از محور روتور به روتور اعمال می شود ، می گردد.

موتور دیزلDiesel Engine : یک موتور احتراق داخلی وسیله است که انرژی محبوس در سوخت‌های فسیلی نظیر بنزین ، گازوئیل و یا نفت ، گاز مایع LPG را به انرژی مکانیکی تبدیل کرده و آنرا در انتهای شفت میل لنگ ، خارج از پوسته موتور ، به صورت چرخش صفحه فلایویل در اختیار مصرف کننده می‌گذارد. موتورهای احتراق داخلی امروزه گسترده‌ترین و پراستفاده‌ترین انواع موتورها می‌باشند. و بیشترین کاربرد این موتورها در اتومبیل‌ها ، کامیون‌ها و سایر وسایل نقلیه است. البته در کارهای ایستا نظیر پمپ کردن آب یا کمپرسورهای هوا هم از این موتورها استفاده می‌شود.

کوپلینگ coupling : اين نوع کوپلينگ گشتاور را بوسيله نيروی کششی بين پيچ های شافت پمپ و موتور منتقل می کند با استفاده از خاصيت انعطاف پذيری که از تغيير طول مواد بين پيچ ها بدست می آيد،هم محوری صورت می گيرد. به روی شافت پمپ و موتور 2 توپی نصب شده است که لبه های آن دندانه دار است اين دنده ها بوسيله يک بوش که می تواند2 تکه يا يک تکه باشد و دارای دندانه های داخلی است ،پوشانده می شود دندانه های چرخ دنده ها با دندانه های داخلی بوش درگير شده و انتقال گشتاور صورت می گيرد اتصال اين دو بوش بوسيله spacer صورت می گيرد.